Recenzje

Kelnerem być

Autorka ukazuje zwierzenia kelnerów i barmanów z restauracji, barów oraz hoteli. Zwierzenia te są również pewnego rodzaju kalejdoskopem socjologicznego przekroju Polaków. To ciekawy obraz, który może być dla wielu socjologów źródłem do badań o nas samych.

Przeszło rok temu, gdy zaczynałem pracę jako kelner, nie sądziłem, że może być ona dla mnie źródłem ciekawych przeżyć. Wydawałoby się, że to praca jak każda inna. Nic bardziej mylnego. Kelner jest niczym dyrygent, kierujący atmosferą w restauracji, do której będziecie pragnęli powrócić. Kelner jest niczym spowiednik, któremu zwierzacie się ze swoich sekretów. Kelner to również doskonały psycholog, który słucha oraz obserwuje. Wreszcie kelner, to osoba, która buduje atmosferę podczas wizyty w restauracji. A dobry kelner sprawi, że nie tylko zamówiony posiłek utkwi w Twej pamięci, lecz również klimat, w którym dane było Wam go spożyć. Oczywiście o smak potrawy dbają kucharze. Ich rola w budowaniu owej atmosfery ma również kluczowe znaczenie.

Justyna Pobiedzińska napisała książkę ukazującą kulisy tego zawodu. Zawodu wymagającego niezwykłego zmysłu u osoby, dbającej o klimat. Inspiracją dla autorki, do napisania książki „Napiwku nie będzie. Sekrety kelnerów” były wydarzenia związane z tak zwaną aferą podsłuchową z 2014 roku. Wówczas dwóch kelnerów „Sowa i przyjaciele” nagrało prywatne rozmowy polityków i biznesmenów. Rozmowy, które ujrzały światło dzienne.

Autorka ukazuje zwierzenia kelnerów i barmanów z restauracji, barów oraz hoteli. Zwierzenia te są również pewnego rodzaju kalejdoskopem socjologicznego przekroju Polaków. To ciekawy obraz, który może być dla wielu socjologów źródłem do badań o nas samych. To ciekawy przekrój ludzi o różnym wykształceniu, statusie społecznym, czy zasobności portfela.

Justyna Pobiedzińska rozmawiała z wieloma kelnerami, a różnica wieku rozmówców między najmłodszym a najstarszym to ponad sześćdziesiąt lat. Jak przyznaje autorka „wiele się zmieniło przez ten czas”. Poznajemy tu wiele historii. Wiele zachowań gości względem kelnera, który często jest dla nich workiem treningowym do wyładowania swoich frustracji. Często również kelner jest dla gości „przyjacielem”, kompanem. Wiele zależy tu od relacji kelner-gość, gość-kelner. Jednak myślę, że kluczem jest tutaj kultura osobista każdej ze stron.

I choć książka nie jest poradnikiem dla kelnerów chcących otrzymywać sowite napiwki, to jednak jest ciekawym reportażem ukazującym kulisy ich pracy, w której spostrzegawczość i ciągła elastyczność grają pierwsze skrzypce.

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Agora.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

jeszcze chwilka…